96 90 13 10             post@aromdekor.no

Event

Søk

Inloggad som:

Ny kund

Glemt passord

Angi e-postadressen din og klikk på "Send". Innloggingsopplysningene dine blir sendt til e-posten din.

EN DAG SOM TANKBILSJÅFØR

NY ARBEIDSUKE STARTER

Det er tidlig mandag morgen, og alle bilene er startklare og fullastet for ukens leveranser. Bilene laster mellom 24 og 37 m³, avhengig av modell og hvilken tilhenger som brukes. Med 37 m³ i lasten styrer Jimmy denne uken ekvipasjen sin mot Norrland og skal laste av i Umeå som lengst unna, før han vender nesen hjem igjen mot Sexdrega og helg. Jimmy og kollegaene hans ligger normalt ute fra mandag til torsdag, og da handler det virkelig om å leve i bilen, døgnet rundt og med alt det innebærer.

Arom-dekor Kemi AB er i dag en ledende totalleverandør av AdBlue® og andre kjøretøykjemikalier til den nordiske transportsektoren. Selskapet har eksistert i drøye 10 år i sin nåværende form, men har aner helt tilbake til 40-tallet. Fra starten av bestod virksomheten i å fremstille aromaer og dekorasjoner til konditorier, derav navnet "Arom-dekor". Ordet Kemi kom senere, så mye har forandret seg siden 1940. Blant annet har behovet for AdBlue® vokst frem i takt med ny teknologi, og her var Arom-dekor Kemi tidlig ute med egen AdBlue®-produksjon. Det begynte i liten skala, men i dag står AdBlue® for cirka halve omsetningen. Produksjonen skjer i fabrikken like utenfor Borås.

Det er også her at Jimmy Nyström og sjåførkollegaene hans starter dagen og uken sin. Jimmy kjører en av Arom-dekor Kemis totalt seks AdBlue®-tankbiler som ruller rundt på veiene til kunder.

I løpet av årene har bilene blitt et kjennetegn for AdBlue® fra Arom-dekor Kemi, og man hører ofte "jaha! Det er dere som har de blå tankbilene". 

Jimmy og kollegaene hans ligger normalt ute fra mandag til torsdag, og da handler det virkelig om å leve i bilen døgnet rundt med alt det innebærer. Vi stilte noen spørsmål til Jimmy for å få vite litt mer om hvordan det er å kjøre tankbil, hvordan det er å jobbe, bo og leve ute på veiene, og også om hvordan arbeidsuken hans ser ut.

Kjører du faste ruter eller hvordan er rutene lagt opp?

Vi kjører egentlig ikke noen faste turer, men har områder som kjøres hver uke, for eksempel Norrland, Skåne eller Värmland. Den ene turen blir nesten aldri lik den andre, fordi det er ulike kunder hver gang, og noen ganger også nye kunder. Så på mandag morgen går vi som kjører tankbilene inn på kontoret for å hente mappene våre, som transportplanleggeren har satt sammen for oss.

Møter du alltid kundene, eller hvordan leverer du AdBlue®?

Det er ikke alltid man treffer kundene man er hos, fordi en del av dem kan være ute og kjøre lastebil eller buss selv. Men vi pleier alltid å ringe kunden for å fortelle at vi er på vei, slik at de kan passe på at en garasje blir låst opp eller tanker blir satt frem. Jeg har jo kjørt slik i ganske mange år nå, så jeg begynner å lære meg hvordan det fungerer hos kunden. Derfor trenger jeg ikke å ringe alle kunder. Jeg kan bare dra dit, fordi jeg vet akkurat hvordan det fungerer.

Hvor lenge har du jobbet som sjåfør?

Jeg har kjørt lastebil i 10 år.

Hvordan har det seg at du valgte dette yrket?

Det var aldri noe større spørsmål om hva jeg skulle gjøre etter skolen. Alt kom veldig naturlig. Jeg likte lastebiler og syntes det virket veldig morsomt å kjøre. Så etter at jeg kom inn på transportskolen, gikk det meste av seg selv. Jeg fikk jobb rett etter studiene, og deretter har jeg bare jobbet på.


Er det noen ulemper med jobben du har?

Det er ganske få ulemper, synes jeg. Man må selvsagt fire litt på kravene når man bor i en lastebil, fordi man ikke alltid har tilgang til dusj og toalett osv. En annen ting er at man ikke er hjemme i ukene og derfor ikke kan omgås eller henge med venner. Personlig synes jeg ikke det er et stort problem, det fungerer helt fint. Jeg snakker med kompiser hver dag når jeg jobber.


Hvis du måtte bytte jobb i dag, hva ville du ha gjort da?

Jeg har tenkt på det, og jeg vet faktisk ikke hva jeg ville gjort i stedet. Jeg kunne kanskje tenke meg å jobbe med fotografering og redigering, det er noe jeg synes er svært morsomt (alle bilder i reportasjen har Jimmy fotografert/red. anm.). Men jeg tror kanskje det vil være vanskelig å skulle jobbe innendørs nå når jeg er vant med å være så mye på veien.

Hva gjør du når du er ferdig med kjøretiden din hver dag?

Når parkeringsbremsen er satt på for kvelden, pleier jeg raskt å sjekke hvilke kunder jeg skal til dagen etter, slik at jeg har litt kontroll. Hvis det er et spisested i nærheten, drar jeg kanskje og tar noe å spise. Så blir det ofte film eller serier på datamaskinen som jeg har med meg. Det avhenger litt av hvor jeg stopper også. Noen ganger har jeg tatt en spasertur til byen, spist på restaurant eller gått på kino. Fordi jeg liker å fotografere, kan det også hende at jeg tar med meg kameraet ut på tur og knipser noen bilder.


Hvor parkerer du helst for natten?

Jeg forsøker å stå på steder som er nokså rolige, og så er det fint om det er en McDonald’s eller noe sånt der. Men noen ganger har man ikke den luksusen å kunne velge akkurat hvor man skal stå, det kan være at kjøretiden tar slutt og man må stå på en parkeringslomme ved veien også.


Har du et favorittrastested?

Jeg kan ikke si at jeg har et favorittsted, for jeg stanser på så mange steder. Noen steder har veldig bra dusj, noen har god mat og andre ligger utrolig fint til, så jeg har egentlig ingen favoritt.


Drømmebil privat?

Jeg har alltid ønsket meg en kompressormatet Dodge Charger -68


Drømmebil på jobben?

Jeg er svært fornøyd med Scaniaen som jeg har nå, men skulle gjerne sett at jeg satt i en Scania Next Gen snart.

Kan du fortelle noe spesielt som har skjedd på en av alle reisene du har tatt?

Det er vanskelig å si. Hvis det skjer noe overraskende, er det som regel at man blir vitne til en trafikkulykke, eller det kan dukke opp en flokk reinsdyr som bestemmer seg for å gå foran bilen i et kvarters tid.


Hva vil du si er den største fordelen/det beste med jobben din?

Det beste med denne jobben er at man får se utrolig mye av landet vårt som man aldri ville sett ellers. Det føles nesten som om jeg har vært i hver by i Sverige snart. Man styrer seg jo selv i ganske stor grad når man ligger ute, så man får en deilig frihetsfølelse når man kjører oppover langs kysten i det fine landskapet med musikk på anlegget.


Hva spiser du når du bor i bilen, har du med deg niste?

Mange som kjører tar med seg mat som de varmer, men jeg kjøper nesten alltid mat ute. Det blir som regel til at jeg går inn og spiser på en veikro. I bilen er det jo mikroovn som jeg kan varme mat på, så det hender at jeg går inn på en matbutikk og kjøper noe jeg kan varme i bilen.

 

”HVIS DET SKJER NOE OVERRASKENDE, ER DET SOM REGEL AT MAN BLIR VITNE TIL EN TRAFIKKULYKKE, ELLER DET KAN DUKKE OPP EN FLOKK REINSDYR SOM BESTEMMER SEG FOR Å GÅ FORAN BILEN I ET KVARTERS TID”

For noen år siden var du med på en ganske fæl hendelse der bilen veltet. Hva skjedde, og hvordan har det påvirket deg?

Jeg satt og kjørte ruten min og hadde kommet til Göteborg. I nærheten av Liseberg fikk jeg en mekanisk feil på bilen i en sving. Det førte til en skrens som jeg ikke klarte å rette opp. Da bilen kjørte av veien, veltet den og la seg på førersiden. Jeg skadet meg skikkelig og ble lagt inn på Sahlgrenska. Der fikk jeg vite at mange av de venstre ribbeina mine var brukket.

Jeg husker at jeg hadde 12 brudd. Verre smerte har jeg ikke opplevd i mitt liv. Samtidig var jeg veldig glad for at jeg levde, og at ingen andre ble skadet i skrensen. De mange bruddene gjorde at de opererte meg og satte inn plater og nagler, slik at ribbeina skulle gro skikkelig sammen igjen. Nå har jeg et langt arr som påminnelse om dette.

Jeg husker ikke nøyaktig hvor lenge jeg var borte fra jobben, men jeg husker godt at det var ganske hardt første gangen jeg skulle kjøre igjen etter ulykken. Men etter hvert kom ting tilbake til normalen. Jeg føler jo at jeg har blitt litt forsiktigere når jeg er ute og kjører, men ellers føles det som vanlig å skulle jobbe.


Hvordan synes du det er med sikkerheten ute på veiene?

Dette yrket er et av de farligste, har jeg hørt, men det er ikke noe jeg går og tenker på. Man ser jo en del tvilsomme ekvipasjer som kanskje ikke burde vært ute på veiene. Så er det selvsagt veier som kanskje ikke er så bra ut fra et sikkerhetsperspektiv. Men veiene utbedres og bilene blir sikrere, så jeg synes nok at det er ok å være der ute på veien.

 

Se filmen her