96 90 13 10             post@aromdekor.no

Event

Søk

Inloggad som:

Ny kund

Glemt passord

Angi e-postadressen din og klikk på "Send". Innloggingsopplysningene dine blir sendt til e-posten din.

HVA GJØR EN FROSTVÆSKE?

Frostvæske ble første gang tatt i bruk for å hindre frost i vannkjølte motorer. Etter hvert har frostvæskene blitt utviklet til produkter med flere ulike funksjoner enn bare å hindre frost. Dagens frostvæsker skal blant annet hindre korrosjon, frost og øke kokepunktet. En rekke krav fra ulike motorprodusenter har bidratt til utvikling av en rekke frostvæskekvaliteter. Disse kravene og kvalitetene er det viktig å kjenne til for å kunne velge riktig frostvæske til motoren og dermed sikre optimal funksjon og lang levetid for motoren.

KAVITASJON

I motorer kan det oppstå et fenomen som kalles kavitasjon. Det er et fenomen som gjør at det dannes gass i en væske. Når gassen deretter raskt går over til væske (imploderer), kan det forårsake skader i en motor. En frostvæske av høy kvalitet motvirker at det oppstår kavitasjonsskader.

KORROSJON, HVA ER DET?

Korrosjon betyr å «etse i stykker». Kjemisk sett er korrosjon en reaksjon mellom metall og syre. Motorer inneholder mange ulike metaller som aluminium, kobber, jern, stål, messing osv. og er dermed ekstra utsatt for korrosjon. For å få tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse bør kjølesystemet inneholde minst 33 % frostvæske. Det gir tilstrekkelig korrosjonsbeskyttelse samt beskyttelse mot sprenging og bakterievekst.

VANN, BARE VANLIG VANN, ELLER?

Når en frostvæske skal spes ut, er det viktig hvilken type vann som brukes. Det beste er å bruke et såkalt avionisert vann. Det er et vann med svært lavt saltinnhold. Vanlig kranvann er som regel for saltholdig: Salt som kan være klorider og sulfater, salt som angriper metaller. Et vann med lavt saltinnhold har lav ledningsevne (konduktivitet). Arom-dekors avioniserte vann (AdTechLine® Batterivann) har en konduktivitet på maks. 5 mS/m. Det kommunale kranvannet har ofte en konduktivitet på >20 mS/m. Alle Arom-dekors frostvæsker er blandet med avionisert vann (maks. 5 mS/m).

TRE ULIKE VARIANTER

Går vi tilbake til 2008 hadde Arom-dekor Kemi bare den vanlige blå standardfrostvæsken, og da som nå oppfyller den BS6580:2010 (BS = British Standard). Etter hvert har sortimentet blitt utvidet med såkalte longlife- og OEM-frostvæsker. Longlife-frostvæsker er som navnet antyder, frostvæsker med lang levetid som oppfyller de samme kravene som original-frostvæskene. OEM står for Original Equipment Manufacturer. OEM-frostvæsker er frostvæsker som bilprodusentene bruker i fabrikken når bilen bygges. Arom-dekors sortiment av OEM-godkjente longlife-frostvæsker dekker så å si alle standarder og anbefalinger fra produsenten. Med den raske teknologiutviklingen og bruken av ulike materialer i motorene er rådet alltid å følge anbefalingene som finnes i produsentens
instruksjonsbøker.

PROPYLEN OG ETYLEN ER TO RÅVARER SOM BRUKES VED PRODUKSJON AV FROSTVÆSKE

Propylenbaserte frostvæsker er mye mindre giftige enn etylenbaserte. Et eksempel på en propylenfrostvæske i Arom-dekors sortiment er ”KG Propylen IH”. Den anbefales til forbrenningsmotorer.

Etylenfrostvæsker er ellers vanligst på markedet og samles gjerne under begrepet ”vanlig frostvæske”. Etylenfrostvæskene har bedre varmeavledningsevne enn propylenfrostvæskene, men med den ulempen at de er giftige for dyr og mennesker.

HVORFOR ALLE DISSE FARGENE?

I Arom-dekors sortiment finner du frostvæsker i en rekke farger. Frostvæskene har fått ulike farger for å unngå sammenblanding, men også fordi de ulike motorprodusentene ønsker å profilere ”sine” frostvæsker som egnede originalfrostvæsker.

IKKE BLAND

Hovedrådet er å ikke blande ulike frostvæsker. Det rådet gjelder spesielt hvis det er uklart hvilken frostvæske som finnes i en motor. Da er det bedre å tømme systemet, skylle det og fylle på med den frostvæsken som motorprodusenten anbefaler. Hvis frostvæsker av ulike typer blandes, kan det i verste fall oppstå en reaksjon mellom de ulike tilsetningene i frostvæskene. Det kan føre til dårligere korrosjonsbeskyttelse eller at tilsetningene klumper seg. Flere av Arom-dekors frostvæsker kan imidlertid blandes med andre frostvæsker på markedet. Det gjelder frostvæskene som har sammenlignbar kvalitet og inneholder de samme råvarene.

NÅR SKAL MAN BYTTE FROSTVÆSKE?

Hvor ofte man bør bytte frostvæske varierer, men vanligvis gjelder to til fem år, avhengig av type frostvæske og motor. Regelmessig utskifting av frostvæske er viktig for å opprettholde god rustbeskyttelse. Er du usikker på utskiftingsintervallet for nettopp din bil, kan du kontakte bilverkstedet.